Bagaimana memasak Udang Goreng Tempoyak Sedap

Udang Goreng Tempoyak. Sambal lagi.hehehe.sorry yah kalo berapa hari ini aku posting sambal terus, kali ini sambal dari saus durian alias tempoyak. mungkin sebagian dari kalian. Ini adalah antara menu kegemaran saya, Udang Goreng Tempoyak. Udang yang bersalut dengan sambal tempoyak yang manis, pedas terangkat sesuai sangat dimakan.

Udang Goreng Tempoyak Bahan-bahan: Bawang Putih Bawang Merah Cili Kering (Kisar) Udang (Saiz sederhana) Tempoyak Garam & Aji Minyak Masak. Rasa Sayange Udang Masak Tempoyak Bengkulu. Resep Udang Goreng Tepung Udang Goreng Crispy Super Kriuk. Kita bisa belajar memasak Udang Goreng Tempoyak menggunakan 11 bahan dan 4 langkah. ini cara kamu mengolah.

Berikut bahan Udang Goreng Tempoyak

  1. kamu butuh 250 gr udang manis.
  2. menyiapkan 1 sdm penuh tempoyak.
  3. berikut secukupnya Daun bawang.
  4. berikut secukupnya Air.
  5. menyiapkan secukupnya Gula, garam, penyedap.
  6. berikut Minyak untuk menumis.
  7. menyiapkan Bumbu halus:.
  8. kamu butuh 3 butir bawang merah.
  9. berikut 2 butir bawang putih.
  10. menyiapkan 1 buah tomat.
  11. menyiapkan 1 buah cabe merah besar.

Tempoyak (Jawi: تمڤويق), asam durian or pekasam is a Malay condiment made from fermented durian. It is usually consumed by the ethnic Malays in Maritime Southeast Asia, notably in Indonesia and Malaysia. Sambal tempoyak udang sangat mudah dimasak. Bahan yang digunakan pun tak banya dan ringkas saja.

berikut petunjuk cara mengolah Udang Goreng Tempoyak

  1. Tumis bumbu halus hingga bau langunya hilang. Tambahkan tempoyak, aduk rata.
  2. Masukkan udang, aduk sebentar.
  3. Tambahkan air dan bumbui. Cek rasa.
  4. Masak sampai udang matang lalu tambahkan irisan daun bawang.

Selain masak lemak tempoyak, ia juga sedap dibuat sambal goreng tempoyak. Tempoyak adalah hasil dari fermentasi durian. Tempoyak lebih sering digunakan sebagai campuran bahan dalam masakan, seperi sambal Resep Sambal Tempoyak Udang. Udang Sambal Tempoyak Mas Adi Dan Mbak.. Menu udang goreng memang terbilang cukup mudah dibuat, meskipun justru rasa yang dimilikinya Salahsatu yang membuat udang goreng bisa memiliki kelezatan rasa adalah balutan tepungnya.

Komentar