cara mudah mengolah Gulai tempoyak patin Sedap

Gulai tempoyak patin. Resipi popular dari Temerloh Pahang ini sangat istimewa digabungkan dengan ikan patin yang manis dan rasa masam manis tempoyak. Dikatakan juga keenakan gulai tempoyak sebenarnya terletak pada tempoyaknya, cukup masam tempoyak sedaplah gulainya. Masak Tempoyak Ikan Patin Versi Asli Temerloh.

Gulai tempoyak patin Tempoyak atau tapai durian adalah seperti makanan tapai lain yang mengandungi bakteria Asid Tutup api apabila ia sudah masak dan hidangkan Tempoyak Ikan Patin di dalam mangkuk dan. Bagi penggemar tegar gulai patin tempoyak, kepuasan pastinya terlerai sebaik menikmati bahagian kepala ikan patin serta hirupan kuah yang kaya dengan aroma daun kesum dan bunga kantan. Tempoyak was one of those things I never knew existed, and then I saw everywhere. "Hey you know they are serving durian tempoyak over there," he said, pointing across the street at a restaurant. kamu bisa belajar membuat Gulai tempoyak patin menggunakan 14 bahan dan 9 langkah. ini cara kamu membuat.

Berikut bahan Gulai tempoyak patin

  1. kamu butuh 2 ekor ikan patin segar.
  2. kamu butuh 2 sdm tempoyak durian.
  3. menyiapkan 8 butir bawang merah.
  4. berikut 6 butir bawang putih.
  5. kamu butuh 1 ruas kunyit.
  6. kamu butuh 1 ruas jahe.
  7. berikut 2 biji cabai merah besar.
  8. kamu butuh 10 biji cabe rawit.
  9. kamu butuh Sereh.
  10. kamu butuh Lengkuas.
  11. menyiapkan Daun kunyit.
  12. berikut Asam jawa.
  13. menyiapkan Air lemon.
  14. menyiapkan Daun salam.

Nikmati rasa gulai tempoyak yang sungguh sedap dan bisa membangkitkan selera makan pengujung KRP. Ikan patin yang lembut dan empuk bakal membuatkan anda tambah order lagi. Gulai Tempoyak Ikan PatinResepi : MaDiHaA aka Ratna. TEMERLOH : Sebut sahaja gulai tempoyak ikan patin, nama Selera Patin Bangau di Kampung Bangau Tanjung pasti menjadi kebanggaan masyarakat tempatan di daerah Temerloh, Pahang.

berikut langkah cara mengolah Gulai tempoyak patin

  1. Bersihkan ikan patin kemudian lumuri dengan air lemon.
  2. Siapkan bumbu halus yang terdiri dari bawang merah, bawang putih, cabe merah, kunyit, jahe.
  3. Tambahkan lengkuas dan sereh cukup geprek.
  4. Larutkan tempoyak dg sedikit air.
  5. Didihkan air masukkan bumbu yang sudah dihaluskan.
  6. Masukkan tempoyak, tambahkan air asam jawa, dan daun salam.
  7. Masukkan ikan patin.
  8. Masukkan juga cabe rawit, kl mau lebih pedas bisa dihaluskan bersama bumbu, tunggu sampai bumbu meresap dan ikan matang, masukkan potongan daun kunyit.
  9. Jangan lupa garam dan gula, koreksi rasa dan siap disajikan.

Nothing is more endearing to Pahangese than Ikan Patin Gulai Tempoyak, the state's unofficial cuisine. Silver catfish caught from the Pahang River is cooked in a fermented durian stew. Sur.ly for Wordpress Sur.ly plugin for Wordpress is free of charge. Sur.ly for Drupal Sur.ly extension for both major Drupal version is. Gulai Tempoyak Ikan Patin merupakan makan yang sangat popular dan banyak terdapat di sekitar Pahang.

Komentar