Bagaimana memasak Sambal goreng tempoyak Lezat

Sambal goreng tempoyak. Sambal lagi.hehehe.sorry yah kalo berapa hari ini aku posting sambal terus, kali ini sambal dari saus durian alias tempoyak. mungkin sebagian dari kalian. Tempoyak (Jawi: تمڤويق), asam durian or pekasam is a Malay condiment made from fermented durian. It is usually consumed by the ethnic Malays in Maritime Southeast Asia, notably in Indonesia and Malaysia. minyak goreng secukupnya.

Sambal goreng tempoyak Agar sambal goreng ati tidak amis di lidah, penting buatmu untuk menggunakan asam jawa dan gula jawa Sebab sambal goreng ati itu mudah dibuat di rumah, jadi kamu tidak perlu repot membeli di. Tempoyak atau tempuyak adalah masakan yang berasal dari buah durian yang difermentasi. Tempoyak merupakan makanan yang biasanya dikonsumsi sebagai lauk saat menyantap nasi. kamu bisa belajar membuat Sambal goreng tempoyak menggunakan 5 bahan dan 3 langkah. ini cara Kalian membuat.

Berikut bahan Sambal goreng tempoyak

  1. menyiapkan 5 biji daging buah durian.
  2. berikut 2 siung bawang putih.
  3. menyiapkan 4 siung bawang merah.
  4. menyiapkan 10 cabai merah.
  5. kamu butuh secukupnya garam.

Masakan paling glamor guna tempoyak ni biasanya gulai tempoyak ikan patin. Lagi sedap kalau ikan patin fresh. Tapi kali ni saya nak tunjukkan cara buat sambal goreng tempoyak ikan bilis. Sambal tempoyak udang sangat mudah dimasak.

berikut petunjuk cara membuat Sambal goreng tempoyak

  1. Ambil daging dari buah durian. hancurkan, campur dengan garam secukupnya dalam toples diamkan ±3 hari (jangan dimasukkan kulkas).
  2. Iris bawang merah, bawang putih, cabai.
  3. Tumis duo bawang yang telah diiris sampai harum masukan cabai lalu masukan daging durian yang telah didiamkan atau diparam tadi kedalam tumisan. cicipi rasa apabila ada yang kurang dapat dimasukkan garam dan penyedap..

Bahan yang digunakan pun tak banya dan ringkas saja. Selain masak lemak tempoyak, ia juga sedap dibuat sambal goreng tempoyak. Resep Udang Goreng Tepung Udang Goreng Crispy Super Kriuk. Selalunya org buat sambal ikan bilis, tapi kali ini saya buat sambal tempoyak ikan bilis. Siapa penggemar durian dan tempoyak harus cuba resipi ringkas dan lazat ini.

Komentar